Saturday, May 2, 2009

Aku pergi kolej tak belajar tapi aku gaduh dengan pak guard

Mak aku hantar anak dia yang hina ni pergi ke belajar untuk anak dia ni belajar. Dia nak anak dia belajar macam2 untuk persediaan di hari tua kononnya.


Maknanya nenek aku tak bersedialah nak menempuh hari tua sebab nenek aku tak belajar macam aku. Oh, sangat merepek.


Bukan pasal mak mahupun nenek aku yang aku nak bincangkan.


Cuma aku nak bagitahu yang motif mak aku hantar aku ke kolej ini untuk aku belajar dan jadi orang yang berguna dah berjaya.


Aku dah pandai bertomoi dengan pak guard. Betul.


Setiap pagi pak guard akan pandang aku dengan pandangan yg jijik je dekat aku. Lepastu mula la tangan dia gapai2 panggil aku.

" Budak yang pakai sliper jamban tu mari sini. Memang muka dia ni hari2 buat salah"


Aku dah puas menyorok sebelah mmber aku tapi dia nampak juga. Maknanya dia memang berdendam kesumat dengan aku.


" Budak sliper jamban kemari..!"


Oh, untuk mengelakkan lebih ramai orang pandang aku sebab pak guard misai jarang2 tu sebut sliper jamban sangat kuat. Kau nak memalukan aku kan orang tua! aku terpaksa jalan tunduk ke pondok jaga.


" Berapa kali pakck cakap yang kamu tak boleh pakai sliper jamban. Kamu tu student. Kan ada etika. Pakai sliper atau kasut yang cntik sikit"

Pakcik tu pandang sliper jamban aku yang kaler oren.

" Pakcik tahu tak yang sliper jamban kaler oren ni la sliper saya yang paling cantik saya ada. Kalau saya pakai sliper yang lain, saya takut pakcik menyahut panggilan Ilahi je nanti.

Pakcik itu pandang aku dengan berapi2.


" Dah lah pakcik. Nanti saya tapaukan teh tarik dari cafe. Saya tau tu sebabnya pakcik tahan saya kan."

Pakcik tu diam.

Aku terus betulkan beg sandang aku dan mula mengatur langkah menuju ke laluan cafe.


" Kau jangan lupa kuih donat sekali. Pakcik lapar."

3 comments:

  1. Ayile, faris buat hal la.. aku ngah hot ngan dia nie.. dari semalam kot weolz gaduh.. series weyhh aku rasa down gila ngan mamat sengal tu.... nak jek aku lepuk dia skali. hehe

    ReplyDelete
  2. donut r pulak..
    jd lapar aku ni..
    nk g alamanda jap gi..
    big apple..
    nyum2..

    ReplyDelete
  3. haha kelakar laa...adoii sakit perut gelak

    ReplyDelete